torsdag den 5. januar 2012

Varkala Beach

Vi havde fået frugt og kaffe til morgenmad. Bananerne er helt utrolig gode, men meget anderledes end de vi kan købe i DK, det er meget mindre og væsentlig sødere. Det kan godt være lidt besværlig at få lov til at købe dem. I Danmark går man ofte efter de fine gule bananer. Det gør man ikke i Indien. Her skal man gerne oplyse forventet spisetidspunkt, når man køber bananer og så vælger sælgeren nogle bananer som vil være egnet der. Man kan så ikke spise dem før, for de skal lige nå og modne færdige. Hvis man selv forsøger sig ud i bananvælgningen, bliver man ved kassen spurgt, hvornår man har planer om at spise dem og har man valgt forkert bliver de ombyttet. Det virkede vist ret godt, pånær den dag, hvor vi boede på et værelse med aircon, der nåede de vist ikke helt at modne. Det samme med ananas og den dårligste ananas vi fik dernede, havde vi da også selv udvalgt.

Men siden vi ikke havde fået den store morgenmad, fik vi taxamanden til at gøre holdt et sted, hvor de solgte kokosnødder og sådan en frisk kokosnød smager rigtig dejligt når man er i varmen, og kan slet ikke sammenlignes med den tørrede kokosmel.

Kokossaft smager helt anderledes en det kokosmel og - mælk vi normalt får. Det er sikkert også godt for min stemme, jeg har ikke kunne sige noget i flere dage nu - det er ikke sjovt.

Det var aftalen af taxamanden skulle hjælpe os med at finde et godt og billigt sted at bo i Varkala. Hans satte os så bare af på p-pladsen, men hjælpsom som han var pegede han i den retning, hvor vi burde kunne finde værelser.

Vi hankede op i vores kufferter og gik på jagt efter et sted at bo. De første steder synes vi var for dyre, men efter lidt søgen fandt vi et værelse med bad til 500 rs pr nat. Vi fastholder jo at rejse på Monkey-class.
Mens vi fik udfyldt den store bog med pas og visanummer, nationalitet, hvor vi kom fra og hvor vi ville hen bagefter, gjorde de værelset rent. Imens beundrede vi så deres køkkenhave, hvor bl.a. auberginer voksede.
Værelset var efter indisk standard okay - og der er vel også grænser for hvad man kan forlange for 50 kr pr. nat for 2 personer. Dag 2 oplevede vi en voldsomt overfald af myrer ellers var det fint, Badeværelset var naturligvis sådan at der kun var koldt vand, men hvis man koger 2 kedler vand og hælder i en spand så kan man fylde op med det koldt og det kan sagtens række til et bad - og hårvask. Det handler bare om at lære at spare på det.

Værelset havde jordens smalleste dør. Det var heller ikke så stort, men vi var velkommen til at bruge stuen, som også værtsparet brugte når deres søn fik hjemmeundervisning om aftenen af en privat lærer.

Vakala beach var et lækkert sted. Bølgerne var mindre end det sidste sted, men stadig forholdsvis store, men vandet var dejligt varmt. Stranden lå neden for en klippe og oppe på klippen lå alle spisesteder, butikker og lignende. Eneste minus var, at det var rigtig hårdt at gå op ad trapperne igen, så man skulle huske at tisse af og medbringe det man skulle bruge på stranden den dag.

Stranden var god. Men den var varm og det var rigtig hårdt at komme op af klippen igen!
Udsigten fra resturanterne var til gengæld god!
Dagene i Vakala gik med at lave ingenting på stranden, spise is på toppen og frisk fisk til aften. Det er kun ganske få steder man kan købe is og det er altså også kun turisterne som bruger penge på det pjat.
Vores største problem var, at stikkontakten sad så højt, at elkedlen ikke kunne nå bordet. Men også det fandt vi en løsning på!

Slave, kog mit vand! -
Det var også fra Vakala vi forsøgte os med at sende postkort. Vi var blevet fortalt at de alligevel ikke kom hjem, så første gang havde vi ikke gidet. Men vi købte postkort (der var dyre end i dk!) kuverter og frimærker. En anden dansker gav os et tube sekundlim og fortalte at ellers blev frimærkerne bare stjålet. Postkortene kom også hjem og det endda før os!

Vi var også på besøg i det lokale supermarked, hvor vi selv måtte udvælge vores ananas. Det var vi ikke gode til. Vi snakkede også om, at vi nok desværre var nødt til snart at bevæge os videre. Ikke at vi havde lyst, men vi kunne jo heller ikke bare blive liggende på stranden.
Frisk frugt i Indien er noget af det lækkerest kan kan få, det smager helt anderledes med en ananas eller bananer som har modnet på træerne. De indiske bananer og væsentlig mindre end de vi køber i DK og meget sødere.