tirsdag den 3. januar 2012

syd spidsen - Kerala

Vi landede i øh... ja et eller andet sted nede syd på med det mundrette navn Thirivananthapuram. Klokken var sent, vi var trætte og forkølet. Taxamanden kørte os hen til det hotel vi havde fået oplyst var godt og billigt. Det viste sig så at være et andet hotel og alt andet end billigt! set ud fra indiske priser - det kostede 1000 rb. pr nat.
En fortræffelig seng på hotellet med direkte udgang til teresse og hængestole.

Helt skyfri himmel.

Sidsel på terrassen - hun er ikke sur, bare meget meget varm!

Men vi fik et værelse og der skulle være varmt vand - når solen altså engang stod op og gad varme det. Hvis der er varmt vand i Indien er det fordi, man har en vandbeholder på taget, som solen så kan varme op. Energibesparende - rigtig irriterende når man skal bruge det om natten!

Vi fik sovet og morgenmad næste morgen. Derefter gik vi på jagt efter en strand at være på. Uheldigvis var vi endt i turrist helvede. Alt var af beton og den smule strand der var tilbage ville de have penge for alt på. Det var gratis at gå i vandet, til gengæld var bølgerne meget voldsomme, så det blev ikke til meget.
Alligevel er det noget anderledes at være i det subtropiske område - der er rigtig mange lyde som man ikke oplever bare man kommer lidt længere nordpå fx insekterne  og specielle fuglepip.

Vi tog en nat mere på hotellet inden vi fandt et billigere værelse. Vores terrasse trak en del. Vi flyttedede dog aldrig op i det nye gæsteværelse - vi tog en taxi nordpå.

Vi brugte en del tid på terrassen. Byen var et helved. Vi var mere eller mindre syge og kunne ikke lide at være der. Gitte var hæs og havde svært ved at sige noget- ikke at det afholdte hende fra at forsøge og der blev uddelt slag, hvis man kom til at grine lidt af hende!
Det er en helt særlig oplevelse slet ikke at kan tale - rigtig tit kan man komme til at glemme det og bare tro det er muligt at kommentere noget fx når der skal pruttes om prisen på en taxi.

Efter den anden dag bestemte vi os for, at vi ikke ville være der mere. Så vi pegede på kortet, fandt et sted og lejede en taxi til dagen efter og tog til Varkala ca. 70 km mod nord.

Måske snød vi os selv for at opleve området udenfor Trivandrum - sådan er det gamle navn for byen - før de fandt på det nye. Vi var syge og trængte helt klart til at ikke-opleve noget i et par dage. Det var også her, at vi have behov for at have styr på hvor toiletterne var.